Best motorcycle tour in Myanmar
Ywangan sijaitsee Myanmarin Shan-osavaltiossa, noin 130 kilometrin päässä Mandalaysta. Rauhallisen pikkukylän ympäristössä on tarpeeksi nähtävää päiväksi tai pariksikin ja kylää ympäröivä luonto on kuvankaunista. Ywangan oli siis täydellinen pysähdyspaikka ensimmäiseksi yöksemme moottoripyörämatkallamme Mandalaysta kohti Inle-järveä ja lopulta Yangonia.

Best motorcycle tour in Myanmar 1Ywanganin kylä

Best motorcycle tour in Myanmar 2

Luonnon ihmeitä

Yksi Ywanganin alueen tunnetuimmista nähtävyyksistä on hohtavan sininen laguuni sekä sen läheltä löytyvä vesiputous. Nämä luonnon ihmeet ovat varmasti näkemisen arvoisia, mutta me päätimme sen sijaan lähteä seikkailulle etsimään tippukiviluolaa, jonka läpi virtaa joki.

Best motorcycle tour in Myanmar 3

Yae Win ja Sin Lal -nimillä tunnettu luola sijaitsee noin 20 kilometrin päässä Ywanganista. Majapaikaltamme saimme ajo-ohjeet luolalle ja sen sijainti löytyy myös Maps.me -sovelluksen kartasta. Ohjeistuksesta huolimatta ajoimme matkalla harhaan, mutta avuliaat paikalliset osasivat ohjata meidät oikeaan suuntaan.

Best motorcycle tour in Myanmar 4

Matkalla luolalle

Lopulta löysimme tiemme töyssyisten mäkien ja pöllyävän hiekan kautta perille luolan luo ja olimme saman tien vakuuttuneita siitä, että matka oli ollut vaivan arvoinen.

Best motorcycle tour in Myanmar 5

Best motorcycle tour in Myanmar 6

Best motorcycle tour in Myanmar 7

Käveltyämme pienen matkaa pellon läpi jokea seuraten, tulimme luolan suulle. Portaita pitkin pääsimme kipuamaan alas luolaan, jonka katosta laskeutuvia tippukivimuodostelmia tutkimme taskulampun valossa. Tämä luola ei kuulu alueen tunnetuimpiin nähtävyyksiin (joskin koko Ywangan on vielä turistikartalla melko tuntematon), joten olimme paikalla aivan yksin. Tämä toi tietenkin pimeässä luolassa samoiluun oman jännityksensä – tosin kovin syvälle luolaan ei ollut pääsyä.

Best motorcycle tour in Myanmar 8

Best motorcycle tour in Myanmar 9

Olimme kuulleet, että luolan lähettyvillä olisi myös vesiputous. Me emme sitä tunnin harhailunkaan jälkeen onnistuneet löytämään, siitäkään huolimatta, että kysyimme suuntaa vähän väliä ja piirsivätpä paikalliset meille kartankin.

Best motorcycle tour in Myanmar 10Vesiputousta etsimässä

Best motorcycle tour in Myanmar 11Paikalliset miehet piirtämässä meille karttaa

Sen sijaan eksyimme älyttömän huonolle tielle ja pian tulimme todella jyrkkään, soraiseen ylämäkeen. Mäen päällä päätimme luovuttaa ja kääntyä takaisin. Minä ilmoitin käveleväni mäen juurelle, ja hyvä niin. Seuraavaksi näin kun Seri liusui moottoripyörän kanssa soraisessa mutkassa kyljelleen. Onneksi sekä Seri että pyörä selvisivät pelkillä naarmuilla. Tämän kokemuksen perusteella emme siis suosittele kyseiselle vesiputoukselle lähtemistä ilman opasta.

Paikallista kahvia

Best motorcycle tour in Myanmar 12Genius-kahvitilan myymälä ja majatalo

Ywanganin ympäristössä kasvaa paljon kahvia ja itseasiassa Ywangan onkin Myanmarin tärkein Arabica-kahvipapujen tuottaja. Genius-kahvitilalla on mahdollista päästä tutustumaan kahvin valmistukseen. Me vierailimme Genius-tilan myymälässä, joka sijaitsee aivan Ywanganin kylän keskustassa. Myymälässä pääsimme maistamaan tilan omaa, aromikasta kahvia. Myymälästä on tottakai myös mahdollista ostaa paikallisesti tuotettuja kahvipapuja ja muita kahvista valmistettuja tuotteita kotiin vietäväksi.

Best motorcycle tour in Myanmar 13

Auringonlaskuja ja kultaisia pagodoita

Ywanganin lähistöltä löytyy kaksi hienoa buddhalaista pagodaa, joista kumpikin sijaintinsa puolesta sopii erinomaisesti auringonnousun tai -laskun ihailuun.

Shwe Pwint Lin -pagoda sijaitsee muutaman minuutin kävelymatkan päässä kylästä. Ensimmäisenä iltanamme Ywanganissa ehdimme sinne siis hyvin katselemaan auringon laskemista vehreiden karstivuorten taakse. Muutamaa leikkisää koiraa ja yhtä vanhaa munkkia lukuunottamatta saimme ihastella maagista näkymää keskenämme.

Best motorcycle tour in Myanmar 14

Best motorcycle tour in Myanmar 15

Main Ma Ya Thakinpa -pagoda sijaitsee noin 40 minuutin ajomatkan päässä Ywanganista kohti Pindayaa. Näimme vuoren päälle rakennetun pagodan kultaiset huiput jo tieltä käsin ja halusimme ehdottomasti kivuta kukkulan päälle. Sekä näky huipulta että luostari itsessään olivat vaikuttavat. Me olimme kuitenkin matkalla Pindayaan, joten emme jääneet odottamaan auringon laskemista, vaikka tämä olisi varmasti myös erinomainen auringonlaskuspotti.

Best motorcycle tour in Myanmar 16

Best motorcycle tour in Myanmar 17

Best motorcycle tour in Myanmar 18 Ywanganin ympäristössä ajellessamme näimme useita muitakin pagadoita)

Best motorcycle tour in Myanmar 19

Matkalla Pindayaan

Luola- ja vesiputousseikkailumme jälkeen olimme päässeet Ywanganista matkaan sen verran myöhään, että viimeiset kilometrit kohti Pindayaa ajoimme pimeässä. Tie oli kuitenkin hyvässä kunnossa, joten se ei osoittautunut ongelmaksi. Juuri kun saavuimme Pindayaan, Seri huomasi, että pyörän ohjaaminen tuntui jotenkin hankalammalta. Myös minä takapenkkiläisenä tunsin huojahtelun. Seuraavana päivänä, ennen matkamme jatkumista Nyaugshween, pistäydyimme Pindaya-luolassa, josta löytyy yli 8000 buddha-patsasta. Sitä ennen meillä oli kuitenkin yksi takakumi paikattavana…