Myanmar Burman motorcycle rental and tours - Discovery Rides
Ajettuamme kymmenessä päivässä Mandalaysta Yangoniin, voimme nyt kokemuksemme perusteella antaa vinkkejä muille Myanmarissa moottoripyöräilystä kiinnostuneille. Reissu oli upea, ikimuistoinen kokemus, mutta kohtasimme matkalla myös haasteita. Maan liikennekulttuuri ja tieolosuhteet eroavat huomattavasti siitä, mihin me olemme kotona tottuneet, joten valmistautuminen kannattaa tehdä huolella ja matkaan tulee lähteä seikkailumielellä.

Myanmarin liikenteessä näkee monenlaista kulkijaa

Myanmarin liikennekulttuuri ja teiden vaihteleva kunto

Opimme jo ensimmäisenä ajopäivänämme, että Myanmarin liikenteessä tulee olla erittäin tarkkana. Liikennesääntöjä ei noudateta samaan tapaan kuin Suomessa ja monille oma ja muiden tielläolijoiden turvallisuus tuntuu olevan toissijaista. Iso bussi saattaa lähteä ohittamaan rekkaa vastaantulijoiden kaistalle sillä oletuksella, että moottoripyörä kyllä väistää. Vilkkuja ei aina käytetä tai jos käytetään, ne saattavat näyttää väärään suuntaan. Risteyksistä tullaan usein tielle edes ympärille vilkaisematta. Samoin tien laidoilta voi yllättäen hypätä eteen melkeinpä mitä tahansa: moottoripyöräilijöitä, polkupyöräilijöitä, jalankulkijoita, traktoreita, koiria, puhveleita, lehmiä tai kanoja.

Eläimet keskellä autotietä ovat tyypillinen näky Myanmarissa

Myös tieolosuhteet eroavat niin kuntonsa kuin vaihtelevuutensakin puolesta siitä, mihin me olemme kotona tottuneet. Matkallamme Mandalaysta Yangoniin pääsimme yllättävän usein ajelemaan paikoitellen jopa erittäin hyvässä kunnossa olevilla, asvaltoiduilla teillä, mutta matkan varrelle osui myös reilusti töyssyisiä hiekkateitä ja kaikkea siltä väliltä. Joka ikinen päivä jouduimme myös ajamaan vähintään yhden tietyömaan läpi. Matkalla ylitimme useammankin vuoriston, joten jyrkillä ja uskomattoman mutkittelevilla teillä ajamisesta tuli tuttua.

Edellämainituista syistä johtuen ajopäiviin Myanmarissa tulee varata reilusti ylimääräistä aikaa. Reittiä suunnitellessa kannattaa jättää varaa myös muutamalle lepopäivälle sekä yllättäville sattumuksille. Lisäksi vastaan tulee varmasti paikkoja, joihin mielellään jäisi suunniteltua pidemmäksi aikaa. Reittiin kannattaa tutustua huolella etukäteen, sillä esimerkiksi joillekin moottoriteille moottoripyörillä ei ole pääsyä ollenkaan. Enemmän reittimme suunnittelusta olen kertonut matkapäiväkirjan ensimmäisessä osassa.

Vaikka Myanmarissa moottoripyöräily on antoisaa ja aivan loistava tapa tutustua maahan pintaa syvemmältä, on se myös haastavaa. Tästä syystä suosittelemme omatoimista matkailua maassa moottoripyörällä vain siinä tapauksessa, että ajokokemusta on ehtinyt kertyä jo jonkun verran. Aloitteleville kuskeille opastettu moottoripyöräreissu voisi olla sopivampi vaihtoehto.

Moottoripyörän vuokraaminen Myanmarissa

Moottoripyörävuokraamo kannattaa tietenkin valita omien tarpeiden mukaan. Kuten matkapäiväkirjan ensimmäisessä osassa jo mainitsin, meidän tarpeisiimme moottoripyörämatkojakin järjestävä, suomalaisen Mikan omistama vuokraamo Discovery Rides sopi parhaiten. Discoverylta vuokraaminen mahdollisti sen, että pääsimme lähtemään matkaan Mandalaysta ja saimme palauttaa pyörän Yangoniin. He myös auttoivat meitä reitin suunnittelussa ja pitivät huolen siitä, ettemme joutuneet pulaan matkan varrellakaan.

Myanmarin lainsäädännöstä ulkomaalaisia kuskeja kohtaan on hankala ottaa selvää. Periaatteessa ulkomaalainen ei kai saisi ajaa moottoripyörää ilman paikallista ajokorttia, mutta sellaisen saaminen turistina on lähes mahdotonta. Onneksi käytännössä paikallista korttia ei kuitenkaan vaadita. Kansainvälisestä ajokortista ei varmasti olisi haittaa ja meiltäkin sitä kertaalleen kyseltiin. Toisaalta meillä oli näyttää vain kuskin itävaltalainen ajokortti ja se näytti kelpaavan aivan yhtä hyvin.

Mitä pakata mukaan?

Me olimme matkassa yhdellä pyörällä, joten yritimme pitää matkatavaroidemme määrän minimissä. Minä istuin takapenkillä ja isompi, noin 30 litrainen reppu kulki matkan ajan selässäni. Lisäksi kiinnitimme pyörän sivutelineeseen pienemmän päivärepun. Muut matkatavaramme jätimme Discovery Ridesin tallille Mandalayhin, josta ne lähetettiin kätevästi bussin kyydissä Yangoniin.

Kymmenen päivää pärjäsimme näillä matkatavaroilla hyvin

Koska me olemme olleet reissussa jo useampia kuukausia, ei meillä tietenkään ollut mukana moottoripyöräilyvarusteita. Eipä sellaisia moni paikallinenkaan näyttänyt käyttävän, mutta ehkä se olisi silti suositeltavaa. Näin kuskina toiminut Serikin olisi luultavasti säästynyt nirhaumilta, joita toisena ajopäivänämme jyrkällä hiekkatiellä sattunut haaveri aiheutti. Ajaessa käytimme turvallisuussyistä kuitenkin pääsääntöisesti pitkähihaisia ja -lahkeisia vaatteita ja umpikenkiä, vaikka välillä tulikin vähän kuuma. Lisäksi Seri osti matkan varrelta ajohanskat. Olimme tien päällä kuivalla kaudella, eikä sadetta sattunut matkallemme kertaakaan. Tuulta pitävistä sadetakeista oli silti iltojen viilentyessä hyötyä. Muuten pakkasimme mukaan pari kerrastoa kevyitä kesävaatteita ja pesimme niitä nyrkkipyykillä tarpeen vaatiessa.

Kypärän saa tietenkin matkaan vuokraamolta ja kypärän käyttöä myös valvotaan. Meidän kypärämme olivat avomallia, joten ilman aurinkolaseja pöllyävillä teillä ajelu olisi ollut mahdotonta. Lisäksi maski tai huivi, jolla voi tarpeen vaatiessa suojata kasvoja, on hyvä pitää mukana. Aurinkorasva on Myanmarin helteessä ajellessa ihan ehdoton.

Avokypärän kanssa aurinkolaseista ja maskista on apua

Ensiapupakkaus on tärkeää olla mukana ja sieltä tulisi löytyä vähintäänkin laastareita ja muita sidetarpeita sekä haavojendesinfiointiainetta.

Pieni polkupyörän lukko osoittautui erittäin käteväksi, sillä sen avulla saimme tauoilla sekä kypärämme että reppumme kiinnitettyä pyörään. Vuokraamolta olimme saaneet mukaamme isomman ketjulukon, jolla lukitsimme pyörän öisin sekä mustekaloja, joiden avulla kiinnitimme päiväreppumme pyörän kylkeen.

Navigointiin käytimme puhelimiamme ja tästä syystä matkaan kannattaa pakata myös varavirtalähde. Navigoidessa internetyhteydestä oli hyötyä, joten suosittelemme paikallisen sim-kortin hankkimista. Sen avulla pystyimme myös esimerkiksi etsimään majapaikkoja ennen seuraavaan kohteeseen saapumista ja saimme avun tarpeessa yhteyden pyörävuokraamoomme. Sim-kortin saa hankittua vaivattomasti melkein miltä tahansa kioskilta. Telenor-operaattori osoittautui ainakin meidän reitillämme toimivaksi, sillä pääsimme nettiin mitä syrjäisimmissäkin paikoissa.

Muita vinkkejä moottoripyörämatkalle Myanmarissa

Mukana kannattaa pitää vettä sekä pientä evästä, mutta näitä löytää tavallisesti myös matkan varrelta helposti. Vesipulloa saa täyttää ilmaiseksi monilla tienvarren pysähdyspaikoilla, ja huoltoasemilta meille annettiin silloin tällöin mukaan jopa ilmainen vesipullo.

Vedentäyttöpisteitä löytyi monilta tienvarren pysähdyspaikoilta

Huoltoasemia oli matkalla muutamaa tieosuutta lukuunottamatta kiitettävästi, mutta kaikilta asemilta ei ole saatavilla 95 oktaanista bensaa, eli tankkaamista ei kannata jättää viimetippaan. Myös pyöräkorjaamon onnistuimme löytämään aina kun sellaiselle oli tarvetta ja pyörän pikkuviat (meidän tapauksessamme kolmesti puhjennut sisärengas) sai korjattua huokeaan hintaan.


Mikäli edelleen, luettuasi kokemuksistamme Myanmarissa moottoripyöräilystä ja tiedostettuasi myös sen haasteet, haaveilet saman tyylisestä reissusta, voimme viimeisenä ja tärkeimpänä vinkkinämme yksinkertaisesti kehottaa sinua toteuttamaan haaveesi. Moottoripyörämatka Myanmarissa on mieletön kokemus ja seikkailu, joka ei unohdu koskaan.

Edellinen

————————————————-

Lisää moottoripyörä matkoista Myanmarissa